Spring naar inhoud

 

Enige tijd geleden bestelde ik ergens voor de eerste keer inkt voor mijn laserprinter. Deze bestelling deed ik natuurlijk vóórdat mijn inkt daadwerkelijk op was. De dag na ontvangst van de nieuwe inkt kreeg ik al een mailtje van de leverancier met de vraag hoe hun inkt beviel. Dodelijk vermoeiend!

Voortdurend word ik bestookt met vriendelijke verzoeken om even een korte vragenlijst in te vullen met betrekking tot mijn tevredenheid over een ontvangen product. En wanneer ik het waag om contact op te nemen met de klantenservice van deze of gene, volgt daarna steevast een vragenlijst over de kwaliteit van de klantenservice.

De druppel die voor mij de emmer deed overlopen, was dat ik een dag na mijn aankoop bij een bouwmarkt het volgende bericht ontving: “Onlangs heeft u een aankoop gedaan bij een …… winkel. Wij doen er alles aan om onze klanten zo goed mogelijk van dienst te zijn. Aan de hand van slechts enkele vragen horen wij graag van u hoe u het bezoek aan onze winkel heeft ervaren.”

Wat is hier verdomme aan de hand? Vroeger kocht je gewoon spullen. Als er wat mis was, ging je terug naar de winkel of nam contact op met de leverancier. Meestal werd het probleem dan naar tevredenheid opgelost en anders diende je een klacht in. Een bedrijf merkt echt wel of hun klanten al dan niet tevreden zijn. Als er veel wordt geklaagd en klanten niet meer terugkomen, weet je dat je een probleem hebt. Zolang dat niet het geval is, hoef je wat mij betreft – en volgens mij geldt dit ongetwijfeld ook voor vele anderen – helemaal niks te doen. Investeer liever in milieumaatregelen of opleidingen voor het personeel en val mij alsjeblieft niet langer lastig!